Prezentare DPPD
Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică
DPPD este o structură academică de profesionalizare în cariera didactică şi de cercetare ştiinţifică în domeniu. În cadrul DPPD, se realizează pregătirea studenţilor şi a absolvenţilor învăţământului superior cu diplomă de licenţă și/sau master, care optează pentru profesia de cadru didactic, precum şi formarea continuă şi perfecţionarea pregătirii de specialitate, psihopedagogică şi didactico-metodică a profesorilor din învăţământul preşcolar, primar, gimnazial, liceal, postliceal și universitar.
Misiunea DPPD
DPPD vizează profesionalizarea în cariera didactică, formarea iniţială, formarea continuă şi perfecţionarea personalului didactic din învăţământul preşcolar, primar, gimnazial, liceal, postliceal şi superior prin organizarea programelor de formare psihopedagogică potrivit legii și derularea de cercetării educaționale specifice.
Obiective
- formarea profesională inițială pentru cariera didactică prin ofertarea Program de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică, Nivel I și Nivel II, atât în paralel cu studiile de licență și master, cât și în regim postuniversitar;
- formarea continuă, psihopedagogică, metodică şi de specialitate continuă pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar prin diverse programe de formare profesională;
- pregătirea, organizarea şi desfășurarea examenelor de obținere a gradelor didactice II și I pentru specializările care i-au fost arondate de MEN;
- consiliere psihopedagogică şi metodică privind dezvoltarea profesională şi evoluția în cariera didactică şi coordonarea activităților de mentorat din școli;
- inițierea şi dezvoltarea unor activități de cercetare științifică fundamentală şi aplicativă în domeniu, prin activitatea curentă de cercetare a titularilor, dar și prin activități instituționale de cercetare realizate în colaborare cu IȘJ Timiș, dar și cu alte instituții de învățământ și educație din țară și din străinătate;
- susținerea dezvoltării profesional-științifice a personalului didactic din universitate, prin organizarea de programe de formare didactică pentru cadrele didactice universitare, activități derulate prin Centrul de Dezvoltare Academică al UVT;
- echivalarea studiilor conform OMECTS 5553 / 2011 cu modificările şi completările ulterioare și OMECTS 6575 / 2011.
- formarea profesională inițială pentru cariera didactică prin ofertarea Program de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică, Nivel I și Nivel II, atât în paralel cu studiile de licență și master, cât și în regim postuniversitar;
- formarea continuă, psihopedagogică, metodică şi de specialitate continuă pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar prin diverse programe de formare profesională;
- pregătirea, organizarea şi desfășurarea examenelor de obținere a gradelor didactice II și I pentru specializările care i-au fost arondate de MEN;
- consiliere psihopedagogică şi metodică privind dezvoltarea profesională şi evoluția în cariera didactică şi coordonarea activităților de mentorat din școli;
- inițierea şi dezvoltarea unor activități de cercetare științifică fundamentală şi aplicativă în domeniu, prin activitatea curentă de cercetare a titularilor, dar și prin activități instituționale de cercetare realizate în colaborare cu IȘJ Timiș, dar și cu alte instituții de învățământ și educație din țară și din străinătate;
- susținerea dezvoltării profesional-științifice a personalului didactic din universitate, prin organizarea de programe de formare didactică pentru cadrele didactice universitare, activități derulate prin Centrul de Dezvoltare Academică al UVT;
- echivalarea studiilor conform OMECTS 5553 / 2011 cu modificările şi completările ulterioare și OMECTS 6575 / 2011.
Nivelul 1 Formare inițială |
Nivelul 2 Aprofundare |
|
Cunoștințe | Să dețină cunoștințe despre caracteristicile elevilor și cum acestea pot influența învățarea | Să cunoască strategii de instruire eficiente pentru stimularea învățării, elaborate în acord cu particularitățile elevilor |
Abilități | Să analizeze caracteristicile elevilor în acord cu teorii și cunoștințe teoretice de actualitate | Să evalueze relevanța diferitelor caracteristici ale elevilor pentru procesul de instruire |
Responsabilitate și autonomie | Să manifeste atitudine pozitivă în ceea ce privește înțelegerea caracteristicilor elevilor și efectului acestora asupra învățării | Să argumenteze fundamentat științific importanța adecvării demersului de instruire față de caracteristicile elevilor |
Cunoștințe | Să aibă cunoștințe de actualitate referitoare la particularitățile procesului de învățare | Să înțeleagă legătura dintre diverse strategii de instruire și particularitățile procesului de învățare |
Abilități | Să explice diverse mecanisme ale procesului de învățare, susținute științific | Să evalueze potențialul utilizării unor strategii de instruire în funcție de particularitățile procesului de învățare al elevilor |
Responsabilitate și autonomie | Să aibă atitudine proactivă în ceea ce privește informarea științifică cu privire la modul în care învață elevii | Să manifeste atitudine responsabilă față de fundamentarea demersurilor de instruire prin prisma particularităților procesului de învățare al elevilor |
Cunoștințe | Să definească ceea ce înseamnă abordare diferențiată și/sau individualizată a elevilor, inclusiv a celor cu cerințe educative speciale | Să cunoască mai multe strategii de abordare diferențiată și individualizată a elevilor, inclusiv a celor cu cerințe educative speciale |
Abilități | Să utilizeze strategii de abordare diferențiată și individualizată a instruirii, inclusiv pentru elevi cu cerințe educative speciale | Să evalueze gradul de diferențiere și individualizare a unor demersuri de instruire, inclusiv prin raportare la particularitățile elevilor cu cerințe educative speciale |
Responsabilitate și autonomie | Să manifeste atitudine responsabilă în ceea ce privește abordarea diferențiată și individualizată a elevilor, inclusiv a celor cu cerințe educative speciale | Să argumenteze necesitatea abordării instructive diferențiate și individualizate a elevilor, inclusiv a celor cu cerințe educative speciale |
Cunoștințe | Să cunoască strategii, metode și tehnici de predare a conținutului științific aferent propriei specializări | Să cunoască modalități de adaptare a strategiilor, metodelor și tehnicilor de instruire generale la specificul diferitelor elemente de conținut științific din propria specialitate |
Abilități | Să aplice strategii, metode și tehnici de predare a conținutului științific al propriei specialități | Să adapteze strategii, metode și tehnici de instruire generale la specificul diferitelor elemente de conținut științific din propria specialitate |
Responsabilitate și autonomie | Să înțeleagă necesitatea fundamentării psiho-pedagogice a modului în care abordează instruirea în predarea conținuturilor științifice ale specialității | Să manifeste atitudine responsabilă în ceea ce privește abordarea psiho-pedagogică eficientă a diferitelor elemente de conținut științific din propria specialitate |
Cunoștințe | Să cunoască platforme educaționale și aplicații TIC utile pentru procesul de instruire | Să înțeleagă avantajele și dezavantajele diferitelor elemente TIC pentru proiectare, implementarea și evaluarea unor demersuri de instruire eficiente |
Abilități | Să utilizeze TIC în cadrul demersurilor de instruire pe care le proiectează | Să adapteze resursele TIC la nevoile concrete de instruire pentru a crește eficiența demersurilor educaționale |
Responsabilitate și autonomie | Să manifeste atitudine responsabilă față de utilizarea TIC în procesul de instruire | Să analizeze critic utilizarea TIC în procesul de instruire |
Cunoștințe | Să cunoască modele de dezvoltare curriculară, modele de design de instruire și modele de instruire | Să înțeleagă avantajele și dezavantajele diverselor modele de design educațional pentru realizarea unor demersuri de instruire în acord cu cunoștințe actuale despre procesul de învățare |
Abilități | Să utilizeze modele de design educaționale pentru a proiecta propriile activități de instruire | Să adapteze modele de design educațional pentru a proiecta și implementa demersuri de instruire eficiente în acord cu particularitățile procesului de învățare al elevilor |
Responsabilitate și autonomie | Să aibă atitudine responsabilă față de utilizarea modelelor de design educațional în demersul de proiectare și implementare a instruirii | Să manifeste atitudine responsabilă față de proiectarea și implementarea activităților de instruire pe repere științifice de actualitate |
Cunoștințe | Să cunoască strategii, metode și tehnici de management al clasei și gestiune a grupului de elevi, inclusiv a celor cu cerințe educative speciale | Să cunoască strategii, metode și tehnici pentru a determina angajamentul în învățare al diferitelor categorii de elevi, inclusiv a celor cu cerințe educative speciale |
Abilități | Să organizeze grupul de elevi astfel încât să creeze un mediul educațional stimulat pentru procesul de învățare | Să organizeze grupul de elevi astfel încât să creeze un mediul educațional stimulat pentru procesul de învățare, inclusiv pentru cei cu cerințe educative speciale |
Responsabilitate și autonomie | Să argumenteze importanța construirii unui mediu educaționale care să susțină starea de bine a elevilor și să stimuleze angajamentul acestora în procesul de învățare | Să analizeze critic modalități de management al grupului de elevi din perspectiva construirii unui mediu educațional care să susțină starea de bine a elevilor și să stimuleze angajamentul acestora în procesul de învățare, inclusiv al celor cu cerințe educative speciale |
Cunoștințe | Să cunoască modalități concrete de dezvoltare profesională, individuală și colectivă | Să cunoască modalități concrete de dezvoltare profesională, individuală și colectivă |
Abilități | Să realizeze planuri concrete de dezvoltare profesională | Să se implice activ în dezvoltarea profesională continuă proprie și a colegilor |
Responsabilitate și autonomie | Să respecte etica și responsabilitățile profesionale | Să manifeste atitudine pozitivă față de colaborarea cu colegii în vederea îmbunătățirii practicii educaționale |